Crowdfunding

A crowdfunding az utóbbi évek egyik „szexi” témája startup körökben, egy relatív új finanszírozási forma. Sokan hallottak már róla, még többen beszélnek róla, de valójában kevesen vannak „képben” a mibenlétével. A blogon igyekszünk körbe járni és bemutatni a crowdfunding valóságát A-tól Z-ig, hogy mi található a Kickstarter-en túl. Szó lesz többek közt arról, hogy kinek jó ez és hogyan érdemes csinálni, lesznek hasznos tanácsok és még több esettanulmány a sikeres és sikertelen crowdfunding projektekről egyaránt.

Friss topikok

Statisztikák a crowdfunding-ról

2013.09.01. 18:07 Regőci Bence

Az előző posztokban megnéztük, hogy mi a crowdfunding és milyen fajtái alakultak ki az évek során. Most azt nézzük meg, hogy ez mégis mit jelent számokban, mennyire működik a crowdfunding.

Az elmúlt években a crowdfunding egyértelműen növekvő tendenciát mutatott. Éves szinten a crowdfunding volumene (az, hogy mennyi pénzt gyűjtöttek össze ilyen oldalakon keresztül) 2011-ben 1,5 Mrd dollár volt, 2012-ben 2,8 Mrd dollár és a 2013-as várakozások a 2012-es év több mint dupláját, mintegy 6 Mrd dollárt jeleznek előre.

Nem meglepő módon a crowdfunding volumenének növekedésével együtt a platformok száma is folyamatosan növekedett az elmúlt években. 2010-ben 283, 2011-ben 434, 2012-ben pedig már 536 ilyen platform volt világszerte. A következő években valószínűleg lesz szelekció a platformokon belül, mivel ezeknek az oldalaknak egy jó részén alacsony az aktivitás és nem igen vannak projektek, vagy ha vannak is a kitűzött célt alig-alig érik el, míg a legnagyobb oldalak (Kickstarter, Indiegogo) pedig elég komoly szeletet hasítanak ki a teljes crowdfunding piacból (a Kickstarter-en 4 év alatt 758 millió dollár gyűlt össze).

A crowdfunding platformok nagy része a fejlett világ országaiban, azon belül is az Egyesült Államokban koncentrálódik. Az oldalak 41%-a az USA-ban, 10%-a az Egyesült Királyságban, 7%-a Hollandiában, 7%-a Franciaországban, 6%-a pedig Brazíliában található.

A crowdfunding egyes fajtáinak megoszlása az alábbiak szerint alakult az elmúlt években:

 

Bár az equity based crowdfunding mindössze 4%-ot tett ki a teljes crowdfundingon belül, a legnagyobb jövőt mégis ennek jósolnak. Jelenleg az USA-ban a törvényi szabályozás még nem kedvez az equity based crowdfunding-nak, de amint ez megváltozik szignifikáns növekedés várható ezen a területen.

A crowdfunding oldalakon lévő projektek a legkülönbözőbb kategóriákba sorolhatóak be, a főbb kategóriák az alábbiak szerint alakultak eddig:

 

Világszerte több mint 1 millió sikeres kampány volt 2012-ben. Egy átlag crowdfunding kampányban 7000 dollár volt a kitűzött cél és 8-10 héten keresztül tartott. Különbség szokott lenni még az oldalak között abban, hogy a projekt gazdák csak akkor kapják meg az összegyűjtött pénzt, ha elérték a kívánt célt vagy akkor is megkaphatják, ha például csak 60%-át tudták összegyűjteni. Az oldalak 57%-a mindent vagy semmit alapon működik, tehát csak a kívánt cél elérése után kapják meg a pénzt a projektgazdák.

1 komment

Címkék: kickstarter equity crowdfunding közösségi finanszírozás indiegogo lending based crowdfunding

A bejegyzés trackback címe:

http://crowdfunding.blog.hu/api/trackback/id/tr945474584

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Czigler Enikő 2016.03.31. 21:48:32

Kedves Bence!
A crowdfunding statisztikákról írom a TDK-mat, és tetszett a cikked. Viszont 2013-as, így meg tudnád mondani, hogy honnan vadásztad össze ezeket a számokat, mi a forrásod?
Nagyon szépen köszönöm:)