Crowdfunding

A crowdfunding az utóbbi évek egyik „szexi” témája startup körökben, egy relatív új finanszírozási forma. Sokan hallottak már róla, még többen beszélnek róla, de valójában kevesen vannak „képben” a mibenlétével. A blogon igyekszünk körbe járni és bemutatni a crowdfunding valóságát A-tól Z-ig, hogy mi található a Kickstarter-en túl. Szó lesz többek közt arról, hogy kinek jó ez és hogyan érdemes csinálni, lesznek hasznos tanácsok és még több esettanulmány a sikeres és sikertelen crowdfunding projektekről egyaránt.

Friss topikok

Legsikeresebb crowdfunding kampányok 1. rész - Pebble

2013.09.17. 16:35 Regőci Bence

Minden idők egyik legsikeresebb és leghíresebb crwodfunding kampányát a Pebble okosóra gyártó cég tudhatja a magáénak. Az eredeti célt, 100 000 dollárt mindössze a kampány indulását követő 2 órán belül elérték! Az első 6 nap alatt rekordot csinált a Pebble és addigra már 4,7 millió dollár gyűlt össze. A kampány végül 37 napig tartott és 68 929 támogatónak köszönhetően összesen 10 266 845 dollár gyűlt össze, ami a mai napig rekordnak számít a crowdfunding világában!

 A szokásos 1 dolláros támogatási egység után (ami nem von maga után semmilyen jutalmat) magára az okosórára lehetett benevezni. Az első 200 támogató ún. „early bird-ként” 99 dollárért rendelhette meg az órát, míg az utána következőknek az óra alapváltozata 115 dollárba került, úgy, hogy egy Pebble hivatalos árát 150 dollárra lőtték be (azóta is ennyiért lehet megvásárolni). Az ennél többet adó támogatók a Pebble színes, egyedi változatai közül választhattak, illetve több óra rendelése esetén (Office Pack, Distributor Pack) kedvezmény járt az alapárból, illetve a fejlesztőknek ún. „Hacker Special” csomag keretében egy Pebblet és elérést biztosítottak a fejlesztői felülethez, hogy minél hamarabb el tudják kezdeni az önálló alkalmazások fejlesztését a Pebble-re. Érdekesség, hogy a legnagyobb támogatási egységet, 10 000 dollár vagy afeletti összeg (Mega Distributor Pack, 100 Pebble-t tartalmazott) 31-en választották.

Pebble.jpg

A kampány során a 68 929 támogató között összesen 85 000 Pebble okosóra talált gazdára, de az értékesítés nem állt le a kampány lezárásával és azóta még 190 000 okosóra kelt el a getpebble.com és a Best Buy oldalakon. A Pebble idén májusban bejelentette, hogy 15 millió dollár értékben Series A finanszírozást fogadott a Charles River Ventures kockázati tőkealaptól. A sztori tehát nem állt meg a Kickstarter sikere után sem, bár állítólag voltak az órák kiszállításánál problémák és jelentős csúszások, de ez nem is meglepő, hisz az eredeti 100 000 dolláros cél azt sugallja, hogy valószínűleg kicsit kisebb volumennel számoltak a srácok.

Bár a 10 millió Kickstarter-en összegyűjtött dollár soknak tűnik, ha figyelembe vesszük, hogy a Pebble versenytársai közé tartozik a Samsung és a Sony – illetve valószínűleg hamarosan az Apple is – már egyáltalán nem tűnik soknak. A 15 millió dolláros tőkeinjekció egyrészt a Pebble körüli ökosztisztéma megteremtését fogja finanszírozni, a jelenleg az órára elérhető alkalmazások körét szeretnék bővíteni. Ezért fogják piacra dobni a PebbleKit-et, ami lehetővé teszi, hogy a Pebble-n kívülálló személyek fejlesszenek alkalmazásokat az órára. A PebbleKit megjelentetésén kívül tervbe van véve az óra kiskereskedelmi forgalomba hozatala is.

A Pebble a mintapéldája annak, hogy milyen hihetetlen lehetőségeket biztosít a crowdfunding a startupok számára. Annak ellenére, hogy ez egy kiugró eset és azért nem mindennaposak a több millió dolláros crowdfunding kampányok, azért érdemes próbálkozni, hiszen a szerényebb siker is simán elegyengetheti a szárnyaikat bontogató startuppereknek az útját.

Szólj hozzá!

Címkék: startup kockázati tőke kickstarter crowdfunding közösségi finanszírozás

A bejegyzés trackback címe:

http://crowdfunding.blog.hu/api/trackback/id/tr705520705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.