Crowdfunding

A crowdfunding az utóbbi évek egyik „szexi” témája startup körökben, egy relatív új finanszírozási forma. Sokan hallottak már róla, még többen beszélnek róla, de valójában kevesen vannak „képben” a mibenlétével. A blogon igyekszünk körbe járni és bemutatni a crowdfunding valóságát A-tól Z-ig, hogy mi található a Kickstarter-en túl. Szó lesz többek közt arról, hogy kinek jó ez és hogyan érdemes csinálni, lesznek hasznos tanácsok és még több esettanulmány a sikeres és sikertelen crowdfunding projektekről egyaránt.

Friss topikok

Crowdfunding, mint a Marketing egy új eszköze

2013.09.27. 16:22 Regőci Bence

A crowdfunding hallatán elsőre legtöbbünknek a kreatív ötletek, alulról jövő kezdeményezések megvalósításához szükséges anyagi forrás összegyűjtése jut eszünkbe. Azonban van a crowdfunding-nak egy másik aspektusa, másik felhasználási területe, amit az utóbbi időben előszeretettel alkalmaznak a startup-okon kívül a nagyobb márkák is. Egy sikeres kampány hozadéka a szükséges tőkén kívül a kampány révén elérhető médiavisszhang, ismertség növelés, vagyis amit a köznyelvben csak úgy hívunk, hogy reklám.

Rájöttek már a nagy márkák is erre a kiváló reklámlehetőségre és többen is futtattak már valamilyen kampányt, amiben ugyanúgy mint a többi kampányban, valamilyen közös ügy érdekében gyűjtenek pénzt. Ez az ügy természetesen kapcsolódik a márka tevékenységéhez, így a Honda például az amerikai autósmozik megmentésére kezdett gyűjteni, akik ha nem cserélik le az elavult 35 mm-es vetítőgépeiket digitális vetítőgépekre, akkor be kell fejezniük a működésüket. A Philips versenyt hirdetett meg a kezdő vállalkozók között, aminek a célja az volt, hogy az Indiegogo-n keresztül gyűjtsenek tőkét a projektjükhöz, a győztes pedig kap a Philips-től 60 000 dollárt és elutazhat a Philips amerikai főhadiszállására, ahol a cég vezetőivel találkozhat. A márkák számára ez egy kiváló alkalom, hogy bevonják a fogyasztókat egy interakcióba és visszajelzéseket gyűjtsenek, ezen kívül a fogyasztók számára is ad egy pluszt, hogy egy általuk kedvelt márkával együtt segítettek egy jó ügyön.

Bár az ismert márkák számára is kiváló marketing eszköz a crowdfunding, a startup-ok számára nyújt igazán jó lehetőséget arra, hogy a finanszírozási igény fedezésén kívül a marketing 3 különböző eszközeként is használják.

Egyrészt egy kiváló felület arra, hogy piackutatást végezzünk és felmérjük a fogyasztók visszajelzését a termékünkkel kapcsolatban. Más eszközökkel szemben itt elég konkrét választ kapunk arra a kritikus kérdésre, hogy hajlandóak-e fizetni a termékünkért, hiszen a támogatók anyagilag is hozzájárulnak a projektekhez. A fizetési hajlandóságon kívül a crowdfunding oldalakon kommentelni is lehet az egyes projektekhez, így kérdéseket, visszajelzéseket is kapunk a termékünkkel kapcsolatban, amit fel tudunk használni a későbbi termékfejlesztés során. Ezen kívül a crowdfunding oldalak benchmark-ot is nyújtanak, hiszen össze tudjuk hasonlítani a projektünk teljesítményét az oldalakon lévő hasonló projektek eredményeivel.

Másrészt egy sikeres kampánynak van egy olyan „mellékhatása” is, hogy megjelenik híroldalakon, blogokon, megosztják Facebookon, Twitteren, stb. Nyilván ezt tudatosan lehet is, és kell is gerjeszteni a megfelelő csatornákon való kommunikálással, hirdetésekkel. Minimális befektetéssel többszörözni tudjuk a kampány elérését.

Harmadrészt egy jó crowdfunding kampány magával ragadja, bevonja a fogyasztókat. A kapcsolat, ami létrejön a projektgazda és a támogatók, szimpatizánsok között jóval szorosabb és erősebb, mintha egy hirdetés vagy akár más közösségi oldal révén érné el egy vállalkozás a fogyasztóit.

A crowdfunding-ra tehát nem csak forrásbevonás esetén lehet asszociálni. Érdemes számításba venni lehetőségként a Marketing terv elkészítésénél, akár erre is lehet alapozni. Ha nem is jön össze a kampányban kitűzött összeg lehet, hogy annak "mellékhatása" miatt is bőven megéri futtatni egy crowdfunding kampányt.

2 komment

Címkék: marketing startup piackutatás crowdfunding közösségi finanszírozás

A bejegyzés trackback címe:

http://crowdfunding.blog.hu/api/trackback/id/tr485536506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Erzsike54 2014.06.09. 21:50:51

Kedves Bence, érdeklődöm hogy amerikai oldalon történő projekt indításban tudna-e segíteni vagy ha nem akkor valakit ajánlani aki segíteni tudna.
Köszönöm!

Regőci Bence 2014.06.10. 12:04:56

Kedves Erzsike54,

igen tudok segíteni, írtam privát üzenetet a részletek miatt.

Üdv.
Regőci Bence