Crowdfunding

A crowdfunding az utóbbi évek egyik „szexi” témája startup körökben, egy relatív új finanszírozási forma. Sokan hallottak már róla, még többen beszélnek róla, de valójában kevesen vannak „képben” a mibenlétével. A blogon igyekszünk körbe járni és bemutatni a crowdfunding valóságát A-tól Z-ig, hogy mi található a Kickstarter-en túl. Szó lesz többek közt arról, hogy kinek jó ez és hogyan érdemes csinálni, lesznek hasznos tanácsok és még több esettanulmány a sikeres és sikertelen crowdfunding projektekről egyaránt.

Friss topikok

Crowdfunding - előrendelések, egy újabb értékesítési csatorna

2013.10.21. 14:38 Regőci Bence

A múltkori bejegyzésben a crowdfundingról, mint egy újabb marketing eszközről volt szó. A mostani téma is részben kapcsolódik ehhez, bár a mai téma inkább egy újfajta értékesítési modellként szolgálhat a startup-ok számára. Több olyan példát is láthattunk az elmúlt néhány évben, amikor úgy használták kezdő vállalkozások a crowdfunding kampányt, mint egyfajta előrendelési akciót (lásd Pebble, Ring Clock – ennek magyar vonatkozása is van). Ebben az esetben a kampány során a támogatásért cserébe a termékünket (esetleg prototípusunkat) ajánljuk fel. A „rewardok” szintjeit a termékünk különböző változatai alkotják (különböző szín, festés, egyéni termékváltozatok). Gyakorlatilag előfinanszíroztatjuk a vevőinkkel a gyártási költséget és csak abban az esetben kezdjük azt el, ha összejön rá elegendő érdeklődő, vagyis konkrét megrendelés.

Ez egy zseniális új értékesítési modell, ami költséghatékony és gyors felfutást eredményezhet, ráadásul azonnali „proof of market”, feedback a piactól, a célcsoporttól. A kampány elkészítése nem kerül olyan hatalmas összegekbe, egy videó elkészítését már egészen kevés pénzből is meg lehet oldani, ezen kívül még némi hirdetésre és PR-ra érdemes költeni, ha nem akarjuk a véletlenre bízni a sikert. Ez azért jóval kevesebb, mintha azután kezdenénk el árulni a termékünket, hogy előre legyártottunk készletre több száz vagy ezer darabot belőle. Azon kívül, hogy nagyobb összeg szükséges a finanszírozáshoz a kockázat is magasabb, hiszen még azt sem tudjuk biztosan sikerül-e eladni a legyártott termékeket?!

Ez a modell sajnos nem működik minden vállalkozás számára. Elsősorban a B2C cégek tudják használni és azon belül is a tech. kütyüket gyártó startup-ok tudtak sikereket felmutatni az elmúlt években. A kampány során egyébként az új termékeket elsőként használó úgynevezett „early adopter-ek” szokták támogatni a kampányokat. A siker kulcsa az, hogy minél több ilyet érjünk el, ezért érdemes nemzetközi crowdfunding oldalra kitenni a kampányunkat, mert ott nagyobb a merítés ahhoz, hogy összejöjjön a kellő számú „támogató”.

A sikeres crowdfunding kampány után is van élet, és ha elég jó hype-ot sikerült generálni a kampányhoz, akkor a kampány lejárta után is folytatódik az értékesítés. Erre kínál megoldást a Shoplocket, ami egy olyan platformot biztosít, ahová a sikeres projektek a kampány végeztével költözhetnek, és igény esetén folytathatják az előrendelések felvételét. Persze nem feltétlenül szükséges ehhez a Shoplocket-et használni, a Pebble például saját site-ot hozott létre, ahol a nagy sikerre való tekintettel azóta is meg lehet rendelni az okosórájukat.

Sőt vannak olyanok, akik már a crowdfunding kampányukat is saját fejlesztésű oldalon bonyolítják le, ezzel kerülve ki az oldalaknak fizetendő jutalékot, ami általában 5% körül van. Az okostelefonról vezérelhető ajtózárat gyártó Lockitron egy saját, erre a célra készült website-on szervezte meg a crowdfunding kampányát, vagyis vette fel az előrendeléseket a termékére. A kampány olyannyira sikeres volt, hogy 14 704 ember rendelte meg a Lockitront összesen 2 278 891 dollár értékben.

Ti már gondolkoztatok ezen?

Láttok valami kockázatot ebben?

Szólj hozzá!

Címkék: marketing startup crowdfunding közösségi finanszírozás

A bejegyzés trackback címe:

http://crowdfunding.blog.hu/api/trackback/id/tr215590612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.