A Karma Platform egy hazai startup, az alkalmazásuk segítségével az excel munkafüzeteinkből néhány perc alatt egyedi üzleti alkalmazások készülnek, amikkel egyszerűbbé, biztonságosabbá és nyomon követhetővé válnak a munkafolyamataink. A Karma Platform itthon a nagyvállalatok körében már bevált és elterjedt, a cég következő célkitűzése a KKV szektor és a nemzetközi piacok meghódítása. Ehhez első lépésként egy crowdfunding kampányt indítottak az amerikai Indiegogo-n, ami jelenleg is fut. Kora Andrással - a Karma Platform termék menedzserével - készült interjúból kiderül, hogy a crowdfunding hogyan viszi őket közelebb a céljukhoz.
Miért választottátok a crowdfunding-ot a fejlesztés finanszírozására?
Kora András: Ez a legjobb módja az MVP-nk tesztelésének a globális piacon.
A finanszírozáson kívül milyen egyéb célja van a crowdfunding kampányotoknak, pl. marketing, előrendelések felvétele?
K.A.: Elsősorban a potenciális amerikai és nyugat-európai piacokat szeretnénk felmérni. Kik és hogyan reagálnak termékünkre, értik-e, hajlandóak-e a pénztárcájukkal is szavazni? Nem a finanszírozás az elsődleges cél. A Karma Platform a nagyvállalati piacon már bevált, arra vagyunk kíváncsiak, hogy a KKV piac hogyan fogadja be.
Hogyan készültetek a kampányra? Milyen példák alapján dolgoztátok ki a saját kampányotokat?
K.A.: Elolvastunk számos crowdfundinggal kapcsolatos könyvet, megnéztünk tucatnyi sikeres és elbukott kampányt. Ezekből alakítottuk ki a tervünket.
Mi alapján döntöttétek el, hogy melyik típusú crowdfunding-ot (donation, reward, equity, lending) választjátok?
K.A.: Mivel a kampány során potenciális early adopter-eket célzunk meg, így mindkét fél számára a rewards alapú kampány a jó választás.
Mi alapján választottatok crowdfunding platformot?
K.A.: A Kickstarter nagyon szigorú az üzleti jellegű szoftverekkel kapcsolatban, így a sokkal megengedőbb Indiegogo-on indultunk.
Milyen módon tervezitek terjeszteni a kampányotokat?
K.A.: Az összes közösségi média csatornát hadba állítottuk, cikkeinkkel már valószínűleg találkozhattatok a magyar médiában. A külföldi sajtó nehezebb dió, jelenleg azon dogozunk, hogy ott is publicitást nyerjünk. A közösségi média csatornák közül a klasszikus Twitter, Facebook pároson kívül a LinkedIn az, amit nagyon aktívan használunk. A LinkedIn-en a releváns szakmai csoportok azok, amiket feltérképeztünk, üzeneteink ezekhez a célzott közösségekhez is eljutnak.
A fentieken kívül lesz még egy nagy esemény a Karma életében, ami független a crowdfunding kampányunktól, de fel fogjuk tudni használni a népszerűsítésére. Az október végi Dublin-i Web Summit konferencián egyrészt pitch-elni fogunk a startup versenyen, másrészt, mint kiállító is részt veszünk saját standdal. Természetesen, ahol tudjuk, itt is meg fogjuk említeni az Indiegogo-s kampányunkat.
Tervezitek hirdetések futtatását a népszerűsítésre?
K.A.: Nem terveztük, de jó ötlet.
Hogyan fogtok kommunikálni a kampány alatt az Indiegogo oldalán?
K.A.: Rendszeres szöveges, képi- és videó anyagokkal bővítjük a kampányt. Nemrég került fel az első, a Karma működését bemutató „walkthrough” videó az Indiegogo-s oldalunkra. Ez egy tervezett videó sorozat első része.
Van B tervetek? Mondjuk, ha a kampány felénél nagyon kevés a támogatók száma, van valami ötletetek, hogyan turbózzátok fel kicsit a kampányt?
K.A.: Igen, van. A látogatói és támogatói kör bővítésére újabb cikkeket jelentetünk meg, illetve a pozitív és negatív visszajelzéseket folyamatosan beépítjük üzeneteinkbe.
A kampány flexible funding-ként lett elindítva, tehát bármennyi pénz is jön össze, azt megkapjátok. Miért esett erre a választásotok?
K.A.: Az online fizetési módban volt a döntő szempont, ugyanis ebben is van különbség a fix és a flexible funding között. A fix funding esetében – amikor csak akkor kapnánk meg az összegyűjtött pénzt, ha elértük a kitűzött célt – csak PayPal-lal lehet fizetni. Előzetes felméréseink azt mutatták, hogy Magyarországon a PayPal nem annyira elterjedt, ezért esett a választásunk a flexible funding-ra, mivel ez esetben bankkártyával is lehet fizetni. Az élet eddig minket igazolt, mert a hazai támogatóink 90%-a bankkártyával fizetett, hiba lett volna őket kizárni a kampányból.
Mi fog történni a kampány után? Van már tervetek erre?
K.A.: Igen, van tervünk. Több forgatókönyvet állítottunk fel, és az eredménytől függően a megfelelőt vesszük elő. Az biztos, hogy mindenképpen szeretnénk terjeszkedni az Észak-Amerikai és Nyugat-Európai piacon, a kampány sikerességétől függően el tudjuk dönteni, hol legyen a fókuszunk: a nagyvállalati, vagy a KKV szektorban.
Köszönjük szépen az interjút és sok sikert kívánunk nektek a nemzetközi terjeszkedéshez!