A royalty vagy revenue based crowdfunding a közösségi finanszírozás egyik legújabb modellje a donation, reward, lending és equity based crowdfunding után. Ez a modell az equity és lending based crowdfunding, vagyis a befektetési célú közösségi finanszírozás kategóriájába tartozik. Az előzőekkel ellentétben azonban nem kell tulajdonrészt átadnia a projektgazdának és a hiteltörlesztésre sem kell minden hónapban egy fix összeget fordítania. A royalty based crowdfunding esetében a projekt gazda a tőkéből generált jövőbeli árbevétel egy részét ajánlja fel a befektetők részére, ez az ún. royalty.
A befektetéstől számítva természetesen van egy türelmi idő (ez megállapodás kérdése), ami után elvileg megindul az árbevétel és ezáltal a royalty-k áramlása is a befektetők felé. Az eddigi royalty based crowdfundinggal foglalkozó oldalak alapján ez átlagosan néhány hónap lehet. Ebből is látszik, de az oldalak is hangsúlyozzák, hogy ez a fajta finanszírozás inkább a már működő vállalkozások számára lehet hasznos, akik a befektetett tőkével rövid időn belül árbevételt tudnak elérni.
A lending based crowdfunding-gal, vagyis hitellel szemben az előnye, hogy nincs fix költség, csak akkor kell fizetnünk ha van árbevételünk, ha nincs, akkor nem terhel minket költség a befektető felé. Az equity based crowdfundinggal szemben az előnye, hogy ebben az esetben tulajdonrész átadása nélkül tudunk tőkéhez jutni.
A royalty based crowdfunding egyik nagy hátránya, hogy az árbevételeinknek csak kisebb részét tudjuk visszaforgatni a vállalkozásunkba, mivel egy részét ugye royalty-ként a befektetőknek kell adni. Ez abban az esetben lehet rossz, ha a további növekedéshez még több tőkére lenne szükségünk, bár ha jól megy a business, akkor valószínűleg az előző befektetők is hajlandóak újabb összeggel megtámogatni minket egy új megállapodás keretén belül.
A Royalty Clouds, Lending Clouds, Tubestart és Pearltrees számítanak az első fecskének ezen a területen, de a mobil alkalmazásokra fókuszáló oldalak is elkezdték alkalmazni, mint például az Appsfunder. Itt a projektek az Appstore és Google Play áruházból való bevételek egy részét ajánlják fel a finanszírozásért cserébe. A Quirky például csavart egyet a modellen és a közösség tagjait becsatornázza már a projekt ötlet, termékfejlesztés fázisába. Aki értéket tud hozzátenni az egyes projektekhez az részesedést kap a későbbi eladásokból.
A fenti példából is látható, hogy szépen fejlődik az iparág és alakulnak ki újabb modellek, konstrukciók a szereplők igényei alapján. Kíváncsian várjuk hová fejlődik tovább a crowdfunding.