Crowdfunding

A crowdfunding az utóbbi évek egyik „szexi” témája startup körökben, egy relatív új finanszírozási forma. Sokan hallottak már róla, még többen beszélnek róla, de valójában kevesen vannak „képben” a mibenlétével. A blogon igyekszünk körbe járni és bemutatni a crowdfunding valóságát A-tól Z-ig, hogy mi található a Kickstarter-en túl. Szó lesz többek közt arról, hogy kinek jó ez és hogyan érdemes csinálni, lesznek hasznos tanácsok és még több esettanulmány a sikeres és sikertelen crowdfunding projektekről egyaránt.

Friss topikok

Magyar crowdfunding sikersztori - Feel Flux

2014.07.15. 10:49 Regőci Bence

A Feel Flux két magyar fiatal, Somlyó Tamás és Lányi Ádám által kitalált és fejlesztett új fizikai játék. A Lenz törvényét gyönyörűen szemléltető játék különlegességét az antigravitációs hatás adja, ami lehetőséget is nyújt a vele való játékra és számtalan trükk megvalósítására. A srácok a Feel Flux kifejlesztése után 2014. április végén az Indiegogo-n indítottak kampányt, aminek célja a játék gyártásának beindítása volt. Az eredetileg célul kitűzött 25 000 dollár helyett végül 36 918 dollárt gyűjtöttek össze és a nagy érdeklődésre való tekintettel egy ízben meg is hosszabbították a kampány idejét. A továbbiakban az egyik alapítót, Somlyó Tamást kérdeztük a kampányra való felkészülésről, annak menedzseléséről, nehézségekről, illetve néhány tippet is adott azoknak, akik netán a jövőben crowdfunding kampányt szeretnének indítani.

Miért választottátok a crowdfundingot?

Somlyó Tamás: Két okból: egyrészt nem rendelkeztünk a megfelelő anyagi háttérrel a gyártás beindításához, másrészt szerettük volna kipróbálni, hogy mennyire kelti fel az emberek érdeklődését a termékünk.

Mik voltak a szempontok a platform választásánál? Miért az Indiegogo-ra esett a választásotok?

S.T.: Sokat gondolkodtunk, hogy a két legnagyobb közösségi finanszírozással foglalkozó oldal (Kickstarter, Indiegogo) közül melyiket válasszuk, és végül azért döntöttünk az Indiegogo mellett, mert a Kickstarteren a szabályaik miatt csak bonyolultan, egy amerikai társalapító bevonásával indulhattunk volna, ami sok szempontból nem lett volna kényelmes.

20140421143328-flux_family2.jpg

DIY (do it yourself, tehát saját weboldalon indított kampány) crowdfunding-ban nem gondolkotatok?

S.T.: Nem, ugyan lehet, hogy ilyen esetben nem kell számolni a jutalékkal, de a már ismert, közösségi finanszírozással foglalkozó oldalakban érthető módon sokkal jobban bíznak a vásárlók.

Hogyan készültetek fel a kampányra? Milyen példák alapján dolgoztátok ki a saját kampányotokat? Mennyi időt ölelt fel a felkészülés?

S.T.: Sok kiemelkedően sikeres, a mi témánkhoz valamennyire hasonló kampányt elemeztünk a felkészülés alatt. A videó és a kampányanyag elkészítése igényelte a legtöbb munkát, a projekttel már októberben elkezdtünk foglalkozni. Igaznak bizonyult az a közhely, miszerint a legelső benyomás a legfontosabb egy ilyen jellegű kampány esetén; megpróbáltunk egy olyan arculatot létrehozni, ami egyrészt esztétikus és illik a témához, másrészt egy profi projekt benyomását kelti.

Milyen csatornákat használtatok a kampány terjesztése során?

S.T.: Készítettünk egy weboldalt kb. három héttel az indulás előtt, amin mindenféle sejtető információ mellett egy nagy visszaszámláló jelezte a még nem teljesen elárult témájú projekt kezdetéig hátralévő időt. Ezt az oldalt a közösségi csatornákon keresztül kezdtük el terjeszteni. Érdekes tapasztalat volt, hogy ez a sejtelmesség, a "kampányt felvezető kampány" nagyon jól működött: akikhez eljutott, egy idő után nagyon izgatottan érdeklődtek, hogy mi ez az egész és mikor fog már kiderülni.

A rajt után elkezdtük egyenként megkeresni a projektünkhöz bármilyen módon kapcsolódó blogokat, magazinokat. Elküldtük az előre összeállított sajtóanyagot és vártuk a reakciókat. Ez a folyamat egészen a kampány végéig többé-kevésbé szünet nélkül zajlott, és talán érdemes megjegyezni, hogy bizonyos külföldi portáloktól eltérően a magyar sajtó csak akkor kapta fel a dolgot, amikor már bebizonyosodott, hogy sikeres a kampány.

Milyen közösségi csatornákat használtatok a kampány terjesztésére, illetve azokat mikor kezdtétek el építeni?

S.T.: A weboldalon kívül a kampány három alappillére a Facebook, a Twitter és az Instagram volt. A Facebook oldalunkat a weboldal előtt nem sokkal csináltuk meg, itt ismerőseink meghívása után pár nap alatt lett 400-500 likeolónk. A rajtig rendszeresen raktunk ki saját készítésű grafikai anyagokat, képeket, feliratokat, amik fokozták az érdeklődést. Ebben a felvezetési szakaszban nagyon jól működött az Instagram is, itt ugyanis nagyon sok felhasználó talált meg minket: mostanra több mint 1700 followerünk van, és kifejezetten aktív ez a közösség. Ezeket a követőket úgy találtuk meg, hogy elkezdtünk olyan embereket követni, akik a kampányunkhoz hasonló témájú dolgokat követtek. Ezeknek a felhasználóknak egy jelentős százaléka vissza is követett minket és a folyamat egy idő után egyre inkább magától működött. A tartalmakat illetően ezen a platformon is egyre többet mutattunk a termékből a rajtig, majd a launch után mindig aktuális érdekességeket, a kampánnyal kapcsolatos információkat, milestone-okat oszottunk meg, figyelve arra, hogy ezek a posztok igényesen kidolgozott, grafikailag az arculatunkba illőek legyenek. A Twittert csak az Indiegogo kampány elindulása után kezdtük el rendszeresen használni, itt ugyan nem lett még olyan sok követőnk, de aktivitás itt is volt.

A Gizmodo-ra teljesen ismeretlenül sikerült kikerülnötök vagy volt valamilyen kapcsolatotok?

S.T.: Többszörösen közvetetten ugyan, de volt kapcsolatunk. Amikor a magyar Gawker irodából megkérdezték a Gizmodo new yorki szerkesztőit, hogy akarnak-e ők írni róla, vagy elég-e, ha egy magyar cikk lesz, azt mondták, hogy szeretnék kipróbálni. Küldtünk nekik egy prototípust, ők pedig írtak egy terjedelmes review-t.

Hogyan kommunikáltatok a kampány ideje alatt az Indiegogo oldalán? Voltak rendszeres update-jeitek? Kommentekre milyen gyakran kellett reagálnotok?

S.T.: Tisztában voltunk vele, hogy többek között a gogofactor miatt fontos, hogy frekventáltan foglalkozzunk az Indiegogo oldallal, ezért odafigyeltünk, hogy pár naponta legyen egy-egy update. Fontosnak tartottuk azonban, hogy ne legyen túl sok se, ugyanis ilyenkor minden addigi támogató kap róla emailt, és nem szerettünk volna felesleges, vagy annak tűnő információkkal zaklatni senkit. Úgy érzem, hogy elég jól eltaláltuk a megfelelő arányt, ugyanakkor érthetetlen volt számunkra, hogy egy-egy láthatóan kategóriákkal rosszabbul teljesítő kampány miért volt megelőzhetetlen a felsorolásban. Kommentek sűrűn érkeztek, mindegyikre próbáltunk a lehető leghamarabb válaszolni.

Napi szinten a kampány menedzselésére mennyi időt szántatok?

S.T.: 24 órát, ha azt is beleveszem, amikor éppen nem foglalkoztunk vele, de úgy éreztük, hogy kellett volna. Viccet félretéve, tényleg nem lehet eleget foglalkozni vele, mindig akad valami munka: folyamatos kontent-gyártás (grafikai anyagok, videók, hírlevelek, posztok), e-mailezés, PR tevékenység, kutatás, stb.

Miért hosszabbítottátok meg a kampányt?

S.T.: Mert nem lankadt az érdeklődés, és az általános szerződési feltételekből kiderült, hogy erre minden esetben van lehetőség. Első körben elutasították, aztán szerencsére sikerült meggyőzni őket. Itt talán érdemes megemlíteni, hogy nem voltunk maradéktalanul elégedettek a support-tal.

A kampány utáni időszakot mennyire terveztétek meg? Milyen csatornákon fog folytatódni az értékesítés? Hogyan fogjátok meglovagolni a kampány okozta hype-ot?

S.T.: Szerencsére jelentős média-visszhangot kapott a projektünk, aminek nagyon örülünk, és segít abban, hogy minél többen megismerjék a termékeinket. Egy webshop beindításán dolgozunk, a köztes időben emailben fogadjuk a megrendeléseket, a fizetéshez egy paypal díjbekérőt állítunk ki, amit bankkártyával is ki lehet fizetni.

Mi az, amit utólag másként csinálnátok?

S.T.: Bár soha nem fog kiderülni, hogy mennyit számított volna, azzal együtt, hogy voltak jelentős előnyei az Indiegogo-nak ("csak" 4% jutalék, kampányhosszabbítás, stb.) lehet, hogy ha vesszük a fáradságot és megoldjuk a Kickstarteren való indulást, még sikeresebb lehetett volna a projekt. Ez persze egyáltalán nem biztos, és szerencsére így sem panaszkodhatunk.

Van bármilyen tanácsod, tipped, ami kimaradt az eddigiekből, de szívesen megosztanád azokkal, akik a jövőben terveznek crowdfunding kampányt indítani?

S.T.: Két dolog jutott eszembe még: egyrészt az, hogy bár közhely, tényleg sokkal több energiát emészt fel egy ilyen kampány, mint ahogy azt az ember hinné, mielőtt belekezd. Érdemes jól megtervezni előre, hogy a csapatban kinek milyen feladatkörei lesznek. Ide tartozik még egy nagyon fontos tapasztalat: bármilyen külső segítséget veszel igénybe, legyen az fizetett, kockázati- vagy szívesség alapú, az soha nem lesz olyan hatékony, mint a csapat tagjai. Ez érthető, és nyílván azért van, mert egy ilyen projekt lendületben tartásához nagyon nagy odaadás és motiváció szükséges, ezzel együtt mi többször éreztük úgy, hogy nem azt kaptuk, amire számítottunk. Rengetegen keresik meg az új kampányokat azzal, hogy egy bizonyos összegért cserébe egy jól kiépített social network-ön keresztül sok potenciális vevőhöz juttatják el a kampányt, mi kiválasztottunk egyet a sok közül, (CrowdFundBuzz) és nem volt szignifikáns eredménye, így ettől és az ehhez hasonlóktól kifejezetten óva intjük az embereket.

Másrészt, ami egyértelmű tapasztalat volt: azon túl, hogy egy bizonyos rétegnek tetsző dolgot csinálsz, minden azon múlik, hogy hány emberhez sikerül eljuttatni, és talán ez a legnehezebb feladat.

1 komment · 1 trackback

Címkék: startup reward kickstarter crowdfunding közösségi finanszírozás indiegogo feel flux

A bejegyzés trackback címe:

http://crowdfunding.blog.hu/api/trackback/id/tr806510079

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Magyar crowdfunding sikersztori - Feel Flux 2014.07.29. 12:52:01

Bár közhely, tényleg sokkal több energiát emészt fel egy ilyen kampány, mint ahogy azt az ember hinné, mielőtt belekezd.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

zahozoli 2015.08.21. 00:42:56

T. Regőci Bence!
Crowdfunding kampányt inditottam az indiegogon, de rendkívűl elkeserítő az eredmény. Már pár napja fent van, de rá se találnak. Nem igazán tudom kitől kérhetnék tanácsot a project felfuttatása érdekében.
Válaszát előre is köszönöm.