Nagyon jónak kell lennünk ahhoz, hogy a crowdfunding kampányunk híre magától kezdjen el terjendi az online térben, cikkek jelenjenek meg róla, sokan megosszák a közösségi oldalakon és ajánlják egymásnak. A legtöbb esetben ez nem megy magától, mesterségesen be kell indítanunk a folyamatot, hogy minél több látogatót tereljünk a kampány oldalunkra. A legfontosabb eszközünk ebben a közösségi média lesz, annak virális hatását és gócpontjait kihasználva tudjuk a legtöbb emberhez eljuttatni az üzenetünket. A mostani blogposztban azt fogjuk megnézni, hogy melyik eszközöket és hogyan használjuk a leghatékonyabban.
- Megosztás: Saját profillal, céges profillal, hetente többször is érdemes megosztani különböző időpontokban, hogy minél több embert érjünk el. Természetesen a megosztás up to date legyen, pl. már 20%-nál járunk.
- Csoportok: Keressünk olyan Facebook csoportokat, oldalakat, amelyek kapcsolódnak a kampányunkhoz, jelen lehet a célcsoportunk és osszuk meg itt is a kampányunkat.
- Hirdetések: Ha az első két lehetőség révén nem tudnánk elég forgalmat generálni, akkor be lehet vetni a Facebook hirdetéseket. Jól célozhatóak (érdeklődés alapján is), kattintás alapon lehet fizetni utánuk és elég nagy tömeget tudunk elérni rajtuk keresztül.
- Megosztás: Ha van Twitter accountunk, akkor ott is osszuk meg, lehet többször is ugyanúgy, mint a Facebook esetében.
- @twitteruser: Ajánlhatjuk olyan emberek figyelmébe is a projektet, aki nem követ minket, de lehet, hogy érdekelheti és a @twitteruser használatával az ő követői is látni fogják.
- #Hashtag: Használjunk hashtageket a tweetünkben, így nő az esélye annak, hogy a téma iránt keresők előtt is felbukkanjon a tweetünk.
Az előző két közösségi média csatornától merőben eltérő a LinkedIn, elsőre azt gondolhatnánk, hogy nem a megfelelő platform, ahol megoszthatnánk a kampányunkat, de ez nem feltétlen igaz. A LinkedIn-en rengeteg különböző téma köré szerveződő csoport van, amikhez érdemes csatlakozni. Ha nem is találunk itt több tucatnyi csoportot és hatalmas felhasználói bázist, néhány releváns csoportban biztosan meg fogjuk tudni osztani a kampányunkat. Természetesen a kommunikációnak itt formálisabbnak kell lennie, mint a Facebookon és a Twitteren.
Hírlevél/E-mail
Biztos mindenkinek van egy rövidebb-hosszabb e-mail címlistája a barátokról, ismerősökről, régi és új ügyfelekről, korábbi üzleti partnerekről, akiknek ki el lehet küldeni a kampányunkat egy e-mailben. Jobb esetben ez a lista olyan hosszú, hogy a saját levelezőrendszerünkben ezt nem tudjuk kezelni, ezért érdemes egy hírlevél küldő (pl. MailChimp) alkalmazást használni. Ezáltal azt is látni fogjuk, hogy kik azok, akik megnyitották/olvasták/ignorálták a levelünket és el tudjuk kerülni, hogy ugyanannak az embernek többször ugyanazt a levelet küldjük el.
A kiküldött leveleket bontsuk ketté. Legyen egy klasszikus hírlevél, amit a listára küldünk ki és legyen egy személyesebb, közvetlenebb levél sablon is, amit néhány tucatnyi embernek küldjünk csak ki. Linket a kampányoldalunkhoz egyikbe se felejtsünk el betenni!
Fórumok, webes tartalomgyűjtő oldalak
Keressünk a tevékenységünkhöz kapcsolódó fórumokat és osszuk meg az ottani releváns topicban a kampányunkat. A fórumokon kívül használjunk olyan webes tartalomgyűjtő oldalakat, mint a Stumbleupon vagy a Reddit. Ezeknek az oldalaknak óriási a látogatottságuk, a Stumbleuponnak több mint 30 millió felhasználója van, a Redditnek pedig havi 112 millió egyedi látogatója. Vétek lenne nem kihasználni a fentiekhez hasonló online csomópontokat, ahol rengeteg potenciális támogató lehet. Ráadásul ezeket az oldalakat az ún. heavy user-ek használják, akik körében jóval nagyobb eséllyel lelhetünk támogatókra. Ezeken az oldalakon is téma szerint vannak csoportosítva a tartalmak, keressük meg a kampányunkhoz kapcsolódót és csak ott osszuk meg.
Referral contest
A lényege, hogy egy versenyt hirdetünk a kampányoldalunkon: aki megosztja a kampányunkat és ezen keresztül a legtöbb támogatást tudja generálni az kap valamilyen ajándékot. Az ajándéknak érdemes valami vonzó dolgot kitalálni, hogy minél ösztönzőbb legyen a felhívás. A legjobb persze az, ha a termékünket vagy annak valamilyen speciális változatát tudjuk felajánlani. Az Indiegogo-n a legegyszerűbb ezt nyomon követni, amennyiben a videó alatt lévő „Share this campaign” opcióval teszik meg a felhasználók. Ez esetben az Indiegogo analitikája nyomon követi, hogy kik voltak azok akiknek a megosztott linkjéről támogató érkezett és azt is, hogy mennyivel támogatta a projektet. A kampány végén így egyszerűen meg tudjuk nézni, hogy ki volt a nyertes. Természetesen meg lehet ezt a versenyt csinálni más crowdfunding oldalon is. Ott úgy lehet nyomon követni, hogy a támogatók mindig elküldik annak a nevét, akinek köszönhetően értesültek a kampányunkról.
Hirdetések
Amennyiben a fenti csatornák nem hoznak elég látogatót a kampányunkhoz, akkor lehet bevetni a hirdetéseket. A korábban már említett Facebook hirdetéseken kívül szinte az összes fent említett csatornán tudunk futtatni hirdetéseket, kattintásonként néhány forintért.